A shooting próbája az evés

2024. március 19.

0319

Amikor a Microsoft megvásárolta az Activision Blizzardot a történelem legnagyobb videojáték-ügyletében, a játékfejlesztő zászlóshajója a Call of Duty volt, amely az egyik legnépszerűbb franchise. A megállapodás első jelentős próbája csütörtökön lesz a Call of Duty: Warzone Mobile indulásával. A több mint 50 millió előzetes regisztrációval a Warzone Mobile a valaha volt egyik legnagyobb mobiljáték-bevezetés lesz. Ez jelentős pillanatot jelent természetesen a Microsoft videojáték-stratégiája szempontjából is, mivel az Activision-megállapodás nagyrészt azért jött létre, hogy megerősítse pozícióját a mobiljátékok terén.

Ha sikerrel jár, a redmondi óriás elindíthat egy, már korábban bejelentett mobilalkalmazás-áruházat a videojátékokhoz, és betörhet abba a jövedelmező üzletágba, amelyet az Apple és az Alphabet/Google ural. A Newzoo kutatócég szerint 2023-ban a mobiljátékok 90,5 milliárd dollár bevételt termeltek, ami a teljes videojáték-piac 49%-át jelenti.

A Warzone Mobile piacra dobása várhatóan nem fog azonnali bevételt generálni, mint annak idején a konzolos kiadás, egész egyszerűen a játék ingyenesen játszható modellje miatt. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem lehet majd profitgyár: az Activision szerint a Call of Duty Mobile-ra – a franchise korábbi mobilverziójára – az ún. egész életen át tartó fogyasztói kiadások („lifetime consumer”) meghaladták a 3 milliárd dollárt tavaly a 2019. októberi bevezetést követően. A játékosok valódi pénzt költenek zsetonok vásárlására, amelyeket aztán a játékon belüli tárgyakra, például fegyverekre, jelmezekre költhetnek.

A játék megjelenése és az azt követő frissítések némi képet adnak arról, hogy hogyan működik a Microsoft számára az Activision felvásárlása, annak ellenére, hogy a játék fejlesztése még az akvizíció előtt elkezdődött. A Warzone Mobile-t több stúdió fejlesztette az Activision keretein belül, de a Call of Duty Mobile elődjét nem az Activision készítette házon belül, hanem a kínai Tencent leányvállalata.

A Microsofttal való együttműködés „nagyon zökkenőmentes és támogató volt” – mondta Chris Plummer, az Activision mobil-részlegének társvezetője a Barron'snak adott interjújában a múlt hónapban. „A Microsofttól csak támogatást kaptunk.”

A Warzone Mobile nem támogatja a többplatformos játékot, így az okostelefonokat használó játékosok nem fognak tudni konzolon és PC-n megküzdeni társaikkal. Ugyanakkor támogatni fogja a keresztprogressziót, vagyis a játékban lévő, feloldható tartalmak a Call of Duty játékok bizonyos konzolos és PC-s verzióin is elérhetők lesznek a játékosok számára.

A Microsoft és az Activision is azt reméli, hogy ez elegendő lesz a játékosok elcsábításához és megtartásához. A hosszú élettartam a kulcsa annak, hogy egy ingyenesen játszható mobiljáték megtérüljön – gondoljunk csak a Candy Crush Saga kasszasikerére, amely immár az Activision (és így a Microsoft) tulajdonában van: 2012-ben indították útjára, tavaly elérte a 20 milliárd dolláros élettartamra szóló bevételt, és továbbra is erős számokat várnak tőle.

A tartós mobilsikerek elérése a Call of Duty-típusú lövöldözős műfajában, ahol a játékosok következetes frissítéseket követelnek olyan területeken, mint a grafika és a játékmechanika, komoly kihívás. A rivális videojáték-cég, az Electronic Arts pont ezt illusztrálta tavaly, amikor minőségi aggályokra hivatkozva úgy döntött, hogy leállítja két mobiljáték, az Apex Legends Mobile és a Battlefield Mobile fejlesztését. Az Activision azonban biztos abban, hogy nekik sikerülni fog: „A jövőben a [Mobile Warzone] minden évben az élvonalban lesz, még soha nem volt ilyen mobiljáték az akcióműfajban” – mondta Plummer a Barron’s-nak.

Természetesen csak az idő fogja eldönteni, hogy a Mobile Warzone utánozni tudja-e a Candy Crush sikerét, de kétségtelen, hogy a mobiljáték kulcsfontosságú tényező volt abban, hogy a Microsoft 69 milliárd dollárt költött az Activision megvásárlására.

03191

                                         A Microsoft hetes grafikonja; Forrás: Investing

 

Forrás: Investing

Kép forrása: Goodfon

A jelen írásban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak! A jelen írásban foglaltak célja kizárólag tájékoztató jellegű információk közlése a befektetőkkel. A jelen írásban megjelenített instrumentumok múltbeli teljesítményei nem tekinthetőek sem garanciának, sem megbízható mutatóknak a jövőbeli eredmények vonatkozásában. A jelen írásban  foglaltakat a PFN Prestige Financial Zrt. (székhely: 1024 Budapest Ady Endre utca 19/A 2. emelet; cégjegyzékszám:  09-10-000536), az Erste Befektetési Zrt. (tevékenységi engedélyének száma: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002, tőzsdetagság: Bét Zrt.) közvetítőjeként készítette.

 

Friss tartalmakért iratkozzon fel
a Prestige Financial Nézőpontra!

* A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező