Surranópályán

2022. október 24.

1020protipp

A Stellantis (STLA) első féléves számai alapján Dylan Banchetti arról értekezik, hogy a vállalat jövedelmezősége a kategóriájában a legjobb, észrevétlenül a Stellantis az elektromos járművek piacának dobogós szereplőjévé válik, nagyszerű növekedési kilátásokkal rendelkezik, miközben a mérlege egészséges.

Valóban kiváló eredményekről számolt be a Stellantis (STLA), a számok stabilitást és szilárd, hosszútávú növekedési kilátásokat mutatnak, amelyek segítik a céget a recessziós félelmek közepette. Az autógyártó a kategória legjobbja a jövedelmezőség tekintetében, közelebb került a Teslához, miközben maga mögött hagyja a Fordot és a Volkswagent. A Stellantis elektromos stratégiája is erős, a vállalat lassan az elektromos járművek értékesítésének egyik vezetőjévé válik. Ami a növekedést illeti, a Stellantis már most is elég jól teljesít, ráadásul az ikonikus Maserati, Lancia és DS márkák még messze vannak attól, hogy kiaknázzák teljes potenciáljukat.

Ami a makró környezetet illeti, az autóipar természetesen a jelenlegi piaci viszonyok közepette is rendkívül érzékeny, az emelkedő infláció, az orosz-ukrán háború és a recesszió veszélye azt is jelenti, hogy a fogyasztók elsősorban nem az autóvásárlást helyezik előtérbe. A kereslet gyengülése mellett az ellátási lánc problémái továbbra is visszafogják a termelést. A chipek és nyersanyagok hiánya eddig lehetővé tette az autógyártók számára, hogy emeljék az árakat és növeljék haszonkulcsukat, amelynek a Stellantis ennek nagy haszonélvezője volt, ugyanakkor a félvezetőhiánynak továbbra sincs vége.

Mindennek az az eredménye, hogy sok autógyártó felülvizsgálta a 2022. pénzügyi évre vonatkozó útmutatást. A Stellantis -2%-ról -12%-ra csökkentette európai kilátásait, míg az amerikai piac esetében -8%-ra korrigálta, ezzel párhuzamosan óvatos becslések kétszámjegyű működési haszonkulcsot és pozitív ipari cash flow-t prognosztizálnak az év végére. A vállalat vezérigazgatója, Carlos Tavares világossá tett, hogy „a Stellantis fedezeti pontja 40%, ami […] jelentős fenntarthatóságot biztosít számunkra, hogy szembenézzünk minden olyan válsággal, amellyel a közeljövőben szembesülhetünk.” Lényegében tehát a Stellantisnak csak a teljes termelési kapacitásának 40%-át kell eladnia ahhoz, hogy nullszaldós legyen.

Ami a számokat illeti, az első két negyedév nettó bevétele 88,0 milliárd euró volt, ami 17%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ennél is fontosabb, hogy a Stellantis 11,7%-os működési haszonkulcsot ért el, mind az öt régió kétszámjegyű haszonkulccsal büszkélkedhet, az Egyesült Államok pedig 18,1%-os rekordot értek el. Az eredmény 8,0 milliárd eurós nettó nyereség, ami 34%-os növekedés éves szinten. A cash flow vonatkozásában a vállalat több mint elégedett az 5,3 milliárd eurós ipari szabad cash flow-val, ami 6,5 milliárd euróval magasabb éves szinten. Ezek az eredmények annak ellenére születtek, hogy a szállítások 7%-kal csökkentek összesen 3 millió darabra.

A Stellantis továbbra is globális vezető szerepet tölt be a haszongépjárművek piacán, 33%-os piaci részesedéssel az EU-ban és 31%-kal a Latin-Amerikában. Az autógyártó a teljesen elektromos (BEV) és az alacsony károsanyag-kibocsátású (LEV) járművek szegmensében is növelte piaci részesedését Európában, ahol a második (a Volkswagen mögött mindössze néhány ezer darabbal), az Egyesült Államokban pedig a harmadik helyen áll.

A Stellantisnak tehát sok ünnepelnivalója van legutóbbi jelentését követően, amely nem mondható el két fő versenytársáról, a Fordról és a Volkswagenről, amelyek ugyanazon piaci szembeszélben közlekedtek: küzdenek a kétszámjegyű EBIT-margin eléréséért, míg a Stellantis 11% felett szárnyal. A jövedelmezőség kulcsfontosságú az autóiparban, még inkább, mint más ágazatokban. Carlos Tavares vezérigazgatói kinevezése óta a Stellantis tovább javította jövedelmezőségi mutatóit, jóval megelőzi versenytársait, sőt valójában kezd felzárkózni a Teslához, amely, mivel kizárólag az elektromos járművekre összpontosít, sokkal magasabb haszonkulcsot élvez. Ezzel párhuzamosan a Stellantis sokkal jobban kihasználja tőkéjét, ami erős vezetői csapatra utal, amellett, hogy sikerült növelnie a jövedelmezőséget és szabad cash flow-vá alakítania ezt az árrést. A vezetőség úgy véli, hogy ez több mint 5 milliárd eurós megtakarítást eredményezhet.

A Stellantis a „Dare Forward 2030” terv bemutatásakor úgy számolt, hogy megduplázza elektromos stratégiáját, ezért úgy döntött, hogy meghosszabbítja a Punch Powertrainnel kötött megállapodását és elkötelezett amellett, hogy referenciaponttá váljon az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. A vállalat az első félévben Európában a második helyen végzett az elektromos (BEV) és az alacsony károsanyag-kibocsátású (LEV) járművek értékesítésében, az Egyesült Államokban pedig a harmadik helyen a LEV-ek értékesítésében. Bár a legtöbben nem figyelnek rá, a Stellantis csendben az elektromos járművek globális vezetőjévé válik.

A 2,56-os P/E-vel a Stellantis sokkal olcsóbb, mint a Ford és a Volkswagen, és a cég 21%-os szabad cash-flow (FCF) hozama csaknem négyszerese a Fordénak. Elemzők rámutatnak, hogy a vállalat papírjai hozzávetőlegesen 11%-os diszkontrátával forognak, miközben 8,53%-os osztalékot is kínálnak.

1020protipp1                                                                                                   A Stellantis grafikonja; forrás: Marketscreener

 

Forrás: Investing
Kép: Surranópályán

 

A jelen írásban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak! A jelen írásban foglaltak célja kizárólag tájékoztató jellegű információk közlése a befektetőkkel. A jelen írásban  foglaltakat a PFN Prestige Financial Zrt. (székhely: 1024 Budapest Ady Endre utca 19/A 2. emelet; cégjegyzékszám:  09-10-000536), az Erste Befektetési Zrt. (tevékenységi engedélyének száma: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002, tőzsdetagság: Bét Zrt.) közvetítőjeként készítette.

Friss tartalmakért iratkozzon fel
a Prestige Financial Nézőpontra!

* A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező