Interferencia a javából

2022. január 19. Hírek

southwestairlines

Az Emirates Airlines, az Air India, az All Nippon Airways és a Japan Airlines január 19-től törölte járatait például Boston, Chicago vagy San Francisco reptereire. Az ok meglepő, a "C-Band" 5G frekvenciatartomány a légügyi felügyelet szerint az itt zajló adatforgalmazás interferálhat a repülőgépek  avionikai elektronikájával. Ez magyarul azt jelenti, hogy köd vagy hóvihar esetén nem lehet használni a repülők fel és leszállását segítő automata rendszereket.

Az AT&T és a Verizon tavaly nyerte el a sáv használati jogát 80 milliárd dollárért. Úgy tűnik, utolsó pillanatra hagyták az egyeztetéseket, mert csak 2022 elején adták beleegyezésüket egy ún. bufferzóna rendszer létrehozására. Ez azt jelenti, hogy az amerikai repülőterek környékén fél évre csökkentik az interferencia lehetőségét. 

A légitársaságok folyamatosan tiltakoztak és bár a tornyokat nem helyezték üzembe, a gépek a földön maradtak. A probléma nem minden géptípust érint, így pl. a Boeing 787-esekkel ki lehet váltani a 777-eseket. Az AT&T közleményben tiltakozott, azzal érvelve, hogy már 40 országban probléma nélkül zajlott a bevezetés. Azt nem tette hozzá a távközlési cég, hogy pl. Európában az 5G-infrastruktúrát jóval szűkebbre szabták. 

A botrány tovább érik, az American Airlines, a Delta Air Lines, a United Airlines, a Southwest Airlines, a UPS Airlines, a FedEx Express, a JetBlue Airways, az Alaska Air és az Atlas Air is nyílt levélben figyelmeztették a döntéshozókat.

Hiába tehát az érvelés, az amerikai légiügyi hatóság hajthatatlan, és így naponta akár 100 000 utas járatát is érintheti a vita. Az FAA tájékoztatása szerint az amerikai repterek csak 45 százaléka biztonságos, ha üzemelnek az 5G tornyok.

Forrás: Bloomberg
Kép: Pixabay

Friss tartalmakért iratkozzon fel
a Prestige Financial Nézőpontra!

* A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező