Gyárbezárást tervez a Volkswagen
A Volkswagen kedden adott ki figyelmeztetést, hogy bezárhatja az Audi luxusmárkájának brüsszeli telephelyét, mivel a csúcskategóriás elektromos autók iránti kereslet meredeken zuhant, ami egyébként Európa vezető autógyártóját is sújtja, így csökkentenie kell az idei évre kitűzött számait. A Volkswagen életében 1988 óta nem történt ilyen, amikor is a Westmoreland-i telephelyét volt kénytelen bezárni Alabamában. Az autógyártókat súlyosan érinti az elektromos járművek iránti, a vártnál alacsonyabb kereslet, ami már csak azért is kellemetlen, mert jelentős beruházásokat hajtottak végre a kapacitás- és technológiafejlesztésbe. A hír előzményeként az Audi pedig már az év elején arra figyelmeztetett, hogy eladásai 2024-ben visszaesnek, mivel új modellek bevezetésén dolgoznak, miközben a költségeket is csökkenteniük kell.
A Volkswagen szerint a brüsszeli gyár alternatív felhasználási területének megtalálásának vagy bezárásának költsége, valamint egyéb nem tervezett kiadások összesen akár 2,6 milliárd eurót (2,8 milliárd dollárt) is kitehetnek a 2024-es pénzügyi évben. Az üzemi megtérülésre vonatkozó előrejelzését 7-7,5%-ról 6,5-7%-ra csökkentette, ami arra késztette a Porschét is, amely a Volkswagen AG alig egyharmadát, ugyanakkor a legtöbb szavazati jogot birtokolja, hogy csökkentse bevételi előrejelzéseit 3,5-5,5 milliárd euróra. Az Audi 2018-ban piacra dobott Q8 e-tronja iránti kereslet is meredeken visszaesett, és az autógyártó a gyártás teljes leállítását fontolgatta, amely a céghez közel álló egyik forrás szerint 2025-ben megtörténhet. A brüsszeli telephely, amely tavaly körülbelül 50.000 autót gyártott, szintén "régóta fennálló strukturális kihívásokkal" szembesült, beleértve a magas logisztikai költségek okozta nehézségeket. A mintegy 3.000 főt foglalkoztató üzem most kezdené meg a konzultációs folyamatot, hogy alternatív megoldásokat találjanak. "Ez magában foglalhatja a működés leállítását, ha nem találunk alternatívát" - áll az Audi közleményében.
A Volkswagen első negyedéves működési eredménye 20%-kal csökkent, egyébként részben az Audi késedelmes szállítása miatt, miután a brüsszeli gyár két hétre bezárt a februári alkatrészhiány miatt. A vállalat szóvivője akkor azt mondta, hogy az Audi felméri a lehetőségeket, hogy mit lehetne gyártani az üzemben. "Az Audi AG munkavállalói képviselői jövőálló perspektívát követelnek az üzem és brüsszeli kollégáink számára. Az Audi vezetőségének felelősséget kell vállalnia a telephelyért" - mondta Rita Beck, a VW Group Európai Üzemi Tanácsának Audi Bizottságának szóvivője.
A Volkswagen-csoportot nehezítő, egyéb nem tervezett kiadások között szerepelt az Oroszországban működő Volkswagen Bank Rus LLC pénzügyi szolgáltatási részlegének dekonszolidációja okozta árfolyamveszteség, valamint az MAN Energy Solutions leányvállalat gázturbinás üzletágának bezárása.
A Volkswagen részvényeinek árfolyama közel 60%-ot esett az elmúlt 3 évben.
Forrás: Marketscreen