FORD-ULAT?

2023. május 30.

5350733968 acbc5eb2ca c

Meglehetősen felbolydult a Ford háza tája az elmúlt napokban, már ami a vállalattal kapcsolatos híreket illeti. Ezeket összességében láthatóan kedvezően ítélték meg mind a befektetők, mind az elemzők, hiszen a két héttel ezelőtti lokális mélypontról bő 12%-ot emelkedett a részvény árfolyama, és a kilátásokat is felfelé módosították a különböző analízisek.

Május 22-én, hétfőn jelentették be, hogy 2026 végére 2 millió darabra növeli az elektromos járművek gyártását. Jim Farley, a vállalat vezérigazgatója a befektetői rendezvényükön elmondta, hogy a „Ford másképpen versenyez”, és „nagy vállalásokat” tesznek mindhárom, ügyfélközpontú üzleti szegmensükben: a „Ford Blue”-ban, az olyan modellek izgalmas származékos változataival, mint az F-150 és a Ranger, valamint a Bronco SUV-k, ahol elkötelezettek a magas minőség elérése iránt. A „Ford Model e” esetében, amely a vállalaton belüli startup, és amely gyorsan fejleszt innovatív, frissíthető, következő generációs elektromos járműveket, valamint áttörést jelentő digitális platformokat és szoftvereket, például a legmagasabb minősítésű BlueCruise fejlett vezető-segítő technológiát. A „Ford Pro” (amelyet Farley a Ford „titkos fegyverének”) kapcsán pedig az a céljuk, hogy segítsenek a kereskedelmi ügyfeleknek csökkenteni a járműtulajdonlás összköltségét, és átalakítani vállalkozásaikat a speciális gáz-, hibrid- és elektromos járművek vezető kínálatával, valamint a termelékenységi szolgáltatások, például a prognosztikához kapcsolódó szolgáltatások emelésével. „Szeretnénk olyan szolgáltatásokat és élményeket nyújtani ügyfeleinknek, amelyek nélkül nem tudnak élni – olyan dolgokat is, amelyeket még el sem tudnak képzelni” – mondta Farley.

Megismételte emellett a 2023-as év egészére vonatkozó várakozásait: a 9 milliárd dolláros EBIT-et 11 milliárd dollárra korrigálták, és mintegy 6 milliárd dolláros szabad cash flow-val számolnak. Ennek elérése érdekében a Ford alacsonyabb költségekkel számol azáltal, hogy csökkenti a járművei alkatrészeinek számát, valamint a garanciális és visszahívási költségeket is a minőség javításának segítségével. Farley azonban azt is hozzátette, hogy emiatt nem látja szükségét annak, hogy a gyári alkalmazottak, a mérnökök, illetve más irodai dolgozók számát csökkenteni kellene.

Bejelentették azt is, hogy több megállapodást is kötöttek lítium beszerzésével kapcsolatban, mivel azt tervezik, hogy az elektromos járművek gyártásának növelésével kihasználják az állami adókedvezményeket. Az észak-karolinai székhelyű Albemarle több mint 100.000 tonna akkumulátoros lítium-hidroxidot szállít a Fordnak, származzon az akár belföldről, akár az Egyesült Államokkal kötött szabadkereskedelmi megállapodással rendelkező országból. Ez a mennyiség hozzávetőlegesen 3 millió Ford EV akkumulátort fog táplálni, és az ötéves szállítási megállapodás 2026-ban kezdődik és 2030-ig tart. Öt évre szóló szállítási megállapodást írtak alá, hogy lítium-karbonátot szerezzenek be a Compass Mineralstól , amely az első fázisú akkumulátor-kompatibilis lítium-karbonát 40%-át szállítja a Fordnak. Az Investissement Québec és a Livent tulajdonában lévő Nemaska Lithium többféle lítiumterméket, köztük lítium-hidroxidot szállít majd a Fordnak 11 éven keresztül. A Nemaskának egyébiránt a Ford lesz az első ügyfele, és a megállapodás évi 13.000 tonna lítium-hidroxid szállítását írja elő. Az EnergySource Minerals a kaliforniai Imperial Valley-ben termelt lítium-hidroxidot fogja szállítani, amely várhatóan 2025-ben kezdi meg működését. Mindezeken kívül a Ford a Sociedad Quimica y Minera De Chile SA-val, a chilei lítiumbányával is hosszútávú lítiumszállításról állapodott meg.

A verseny kapcsán elmondta, hogy „a kínaiakat tekintjük a fő versenytársnak, nem a GM-et vagy a Toyotát”. A vezérigazgató szerint Kína a világ legnagyobb autópiaca a legjobb akkumulátortechnológiával rendelkezik, és uralja az elektromos járművek gyártását. Még februárban jelentették be, hogy 3,5 milliárd dollárt fektetnek be Michigan államban egy elektromos járműakkumulátor-gyár felépítésébe, amely a kínai CATL-től származó technológiát használva alacsonyabb költségű akkumulátorokat állít majd elő.

A Ford május 25-én, csütörtökön közölte, hogy megállapodott a Tesla Inc.-vel, hogy 2024 elején engedélyezi az elektromos járműtulajdonosai számára, hogy több mint 12.000 Tesla Superchargerhez férhessenek hozzá Észak-Amerikában. A riválisok közötti kapcsolat miatt a Ford az első nagy autógyártó, amely a Tesla szabadalmaztatott töltési szabványát alkalmazza, így az autógyártó hozzáférést biztosít az Egyesült Államok legnagyobb nagysebességű feltöltőinek hálózatához.

Ezen hírek eredményeképpen a Jeffries tartásról vételre módosította a Ford részvényire vonatkozó ajánlását, a célárát pedig 13 dollárról 16 dollárra emelte.

Forrás:
Marketscreener

Kép forrása:
Flickr

A jelen írásban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak! A jelen írásban foglaltak célja kizárólag tájékoztató jellegű információk közlése a befektetőkkel. A jelen írásban  foglaltakat a PFN Prestige Financial Zrt. (székhely: 1024 Budapest Ady Endre utca 19/A 2. emelet; cégjegyzékszám:  09-10-000536), az Erste Befektetési Zrt. (tevékenységi engedélyének száma: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002, tőzsdetagság: Bét Zrt.) közvetítőjeként készítette.

Friss tartalmakért iratkozzon fel
a Prestige Financial Nézőpontra!

* A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező