A használt autók hattyúdala

2022. február 11. Hírek

auto 4406505 960 720

A  Manheim Used Vehicle Value Index ritkán kerül a figyelem központjába még a makroközgazdászok körében is. Az Egyesült Államokban a járvány keltette ellátási problémák miatt a használt autók ára az elmúlt 18 hónapban újabb és újabb csúcsokra futott, hiszen a transzpacifikus szállítás korábbi sebességének töredékére esett vissza. Az elmúlt egy évben átlagosan 45%-kal nőtt a "tragacsok" ára, s most végre az áremelkedés tetőzni látszik.

A JP Morgan elemzői szerint a "két szűk esztendő" hamarosan véget érhet, és a szállítási és konténer költségek csökkenése már azt jelezheti előre, hogy az autógyártás szempontjából krónikusan problémát jelentő chiphiány is hamarosan enyhülhet.

Globálisan az autógyártók ettől gyökeresen eltérő véleményen vannak. A Ford a minap jelentett be, hogy 8 gyárában csökkenti vagy fel is függeszti a gyártást, mert nincs elég alkatrész, főként a chipek hiányoznak. A gyártó szerint javulásra csak a második félévtől számíthatunk. A Toyota és a Honda legfrissebb előrejelzéseikben kénytelen voltak visszavágni várható termelési számaikat. A Volkswagen a teljes évre nem vár enyhülést a hiányban, bár a második félévben talán megjelenhet a fény az alagút végén.  

A jelenség nálunk is érzékelhető. A Használtautó.hu felmérése szerint az átlagárak 2021-ben éves szinten is 43%-kal emelkedtek, 2020 első negyedévéhez mérten 2021 utolsó negyedéve pedig 83,5%-os, több mint 2 millió forintos drágulást mutatott. Az autót nem, vagy nem időben kapó vásárlók úgy látszik, Magyarországon is ugyanúgy a használt autók piacán keresgélnek, mint azok, akik nem kívánják vagy tudják megfizetni az új járműveket.

Forrás: Zerohedge, www.autonavigator.hu
Kép: Pixabay

Friss tartalmakért iratkozzon fel
a Prestige Financial Nézőpontra!

* A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező